
Tärkeää on vanhemman sensitiivisyys
eli herkkyys tunnistaa lapsen tarpeet ja responsiivisuus eli kyky vastata
niihin oikea-aikaisesti. Vanhemman tulee siis mukauttaa ohjaus- ja
kasvatuskeinojaan lapsen taipumukset ja temperamentti huomioiden. Vaistonvaraisesti toimiva
vanhempi mukauttaa lapselle suunnatun puheen yksinkertaiseksi, hitaaksi,
rytmiltään toistavaksi ja äänenpainoiltaan vaihtelevaksi. Puhetta korostetaan
ilmeillä ja eleillä ja lapsen kanssa pyritään fyysiseen läheisyyteen. Vanhemman
yksinkertaistettu ja keskeisiä kohtia korostava puhe edistää oppimista ja auttaa
lasta ympäristön pysyvien piirteiden hahmottamisessa. Kun lapsi on
vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa, hän oppii miten herättää vanhempien huomion
ja saada lohtua ja turvaa. Aikuiset toiminnoillaan viestivät lapselle onko tämä
hoivan arvoinen, voiko ihmisiin luottaa ja heidän käyttäytymistään ennakoida
(Nurmi ym. 2015:34-35.)
Psykoanalyytikko ja psykiatri
John Bowlby on 1960- ja 1970-luvulla kehittänyt kiintymyssuhdeteorian, joka on
kenties tunnetuin monista tunne-elämään vaikuttavista teorioista. Teoria kuvaa
prosessia, joka syntyy lapsen ja häntä hoitavan aikuisen välille eräänlaiseksi
liitoksi. Tämän suhteen myötä lapselle kehittyy sisäisiä mentaalisia malleja
itsestään, hänelle tärkeistä ihmisistä ja heidän keskinäisestä
vuorovaikutuksestaan. Yksi teorian perusajatuksista on se, että lapsi kiintyy
normaalitilanteessa hoitajaansa, oli hoitaja sopiva tai ei. Lapsen kiintymys
hoitajaansa ei ole siis riippuvaa siitä, onko hoitaja sopiva tai hoito laadukasta.
Bowlby on luokitellut kiintymiset neljään kiintymysmalliin:
Turvallinen
kiintyminen, jossa suhde hoitajaan mahdollistaa maailman
tutkimisen ja turvan hakemisen joustavasti tasapainossa. Tällöin lapsi on
elänyt ympäristössä, joiden asioiden tapahtuminen on ollut johdonmukaista ja
hän on voinut ilmaista tunteitaan niin, että hoivaaja on vastannut niihin
myötätuntoisesti. Turvallisesti kiintyneillä lapsilla on taito käyttää
ihmissuhteissaan sekä järkeä että tunnetta ja he ovat empaattisia ja
kaveripiirissä suosittuja.
Välttelevä
kiintyminen, jossa maailman tutkiminen on korostunutta turvattomuuden
kustannuksella. Välttelevässä kiintymyksessä ominaista on loogisuuden ja
järkiperäisyyden painottuminen. Lapsen tunteiden ilmaisu on vajavaista, koska
lapsi on joutunut selviämään niistä yksin. Hän on oppinut hillitsemään
tunteitaan, mutta äärimmäisessä tapauksessa voi menettää yhteyden tunteisiinsa
kokonaan.
Ristiriitainen
kiintyminen, jossa lapsi hakee hoitajasta turvaa siinä
kunnolla onnistumatta siten, että se heikentää mahdollisuutta tutkia maailmaa.
Hoitaja on saattanut olla impulsiivinen ja epäjohdonmukainen. Lapselle tulee
kokemus, että hän elää vaaroja täynnä olevassa maailmassa, mutta hänellä ei ole
keinoja puolustautua näitä vaaroja vastaan. Huomiota saadakseen hän ilmaisee
tunteensa intensiivisesti, esimerkiksi raivokohtauksin.
Jäsentymätön
kiintyminen, jossa lapsi on kyvytön jäsentämään
kiintymyssuhdetta vanhempaan pelon vuoksi. Lapsen kasvuympäristö on ollut niin
kaoottinen, ettei hän ole löytänyt mitään toimivaa kiintymysstrategiaa.
Stressitilanteissa lapsi käyttäytyy hyvin poikkeavasti, esimerkiksi kauhistuu
tai jäykistyy paikoilleen sen sijaan että hakisi aikuisesta turvaa. Joskus
käytös voi vaikuttaa normaalilta, mutta tarkemman analyysin avulla voidaan
erottaa omituisia piirteitä, esimerkiksi tuskaisia irvistyksiä tai
stereotyyppisiä liikkeitä.
Kiintymyssuhdeteorian mukaan
siis vauvan ja hoitajan välille syntyy aina jonkinlainen suhde, mutta se ei
välttämättä aina ole myönteinen. Normaalitilanteessa hoitaja reagoi vauvansa
itkuun, selvittää itkun syyn ja vastaa vauvan tarpeeseen. Jos hoitaja on
esimerkiksi psykoottinen tai päihtynyt, voi hän toimia arvaamattomasti ja
tällöin syy-seuraamusketjut jäävät kehittymättä vauvan mieleen. (Toivio –
Nordling 2013:96-97;Sinkkonen 2004.)
Ensimmäisten lapsuusvuosien riittävän
laadukas varhainen vuorovaikutus tukee siis lapsen psyykkistä terveyttä. Nämä
vuodet ovat myös aivojen kiihkeintä kehitysaikaa ja onkin todettu, että
varhaiset negatiiviset kokemukset voivat muuttaa aivojen rakennetta ja
toimintaa. Lapsi, joka saa hoitajaltaan riittävästi eläytyvää tukea, saa
parhaat eväät selviytyä elämästä. (Hermason 2012.)
Pohdintaa
Varhainen vuorovaikutus on
tavalliselle äidille jokapäiväinen asia, joka ilmenee vauvaa hoitaessa
normaalisti, kun vauvan tarpeisiin vastataan ja hänen tunnetilojaan osataan
tulkita oikein. Itse äitinä en ole sen koommin miettinyt vauva-aikana varhaisen
vuorovaikutuksen merkitystä, sillä se on tullut ”kuin itsestään”. Uskon näin
tapahtuvan vaistomaisesti enemmistön kohdalla. Niin kuin tekstissä mainittiin,
voivat kuitenkin esimerkiksi äidin mielenterveysongelmat vaikuttaa siten, ettei
turvallista kiintymystä synnykään. Tämä herättää ajattelemaan asiaa, sillä se
vaikuttaa epäsuotuisasti lapsen kehitykseen ja vaikeuttaa myöhempää elämää. Hoitajina
meidän pitäisi työssämme tunnistaa näitä vanhempia, jotka eivät mahdollisesti
oman jaksamisen takia pysty tarjoamaan lapselle riittävää tukea ja osata
esimerkiksi ohjata heidät saamaan oikeanlaista apua.
Lähteet
Hermason, Elina 2012.
Varhainen vuorovaikutus ja itsetunnon kehitys. Verkkoartikkeli. <https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kot00302>
Luettu 29.10.17.
Nurmi, Jari-Erik – Ahonen,
Timo – Lyytinen, Heikki – Lyytinen, Paula – Pulkkinen, Lea – Ruoppila Isto
2015. Ihmisen psykologinen kehitys. 6. painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Sinkkonen, Jari 2004.
Kiintymyssuhdeteoria – tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim.
1866-73. <http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94437.pdf> Luettu 29.10.17.
Toivio, Timo – Nordling, Esa
2013. Mielenterveyden psykologia. 3. painos. Porvoo: Edita Publishing Oy.
Myös meidän blogista löytyy kirjoitus aiheesta ja onkin mielenkiintoista vertailla, mitä asioita on nostettu esiin molempien ryhmien kirjoituksissa ja mitä toisaalla on ehkä korostettu enemmän. Oli mielekästä lukea eri kiintymismallien yhteydessä myös siitä, kuinka kyseinen vuorovaikutussuhde näkyy lapsessa konkreettisesti. Mielestäni toitte hyvin esiin myös syitä, mitkä saattavat johtaa vanhemman turvallisesta poikkeavaan kiintymismalliin. Tästä aiheesta olisi ollut mielenkiintoista lukea enemmänkin. Allekirjoitan myös itse äitinä sen, ettei vauva-aikaiseen vuorovaikutussuhteeseen kiinnittänyt mitään erityishuomiota, halu huolehtia lapsen tarpeista tapahtui luonnostaan.
VastaaPoista- Ryhmä Nelli ja Jennit
Olette hyvin avanneet kiintymyssuhteen perusteita. Meidän blogissamme käsiteltiin niitä myös, mutta hieman eri kantilta. Blogikirjoituksenne parasta antia oli kuitenkin sensitiivisyyden ja responsiivisuuden ytimekäs infopaketti. Tiivistitte asian aivan loistavasti.
VastaaPoista